Programma BV Vastgoed

Regisseur Michel Sluysmans over BV Vastgoed

Glengarry Glen Ross speelt zich af op een makelaarskantoor waarvan de directie haar personeel confronteert met een verkoopwedstrijd. Alle medewerkers worden ontslagen, maar de twee medewerkers die aan het einde van de maand het meeste hebben verkocht behouden hun baan en krijgen een bonus. Het is een perverse prikkel van de directie, een bizar en amoreel experiment om haar medewerkers tot hoge verkoopcijfers te stuwen. Verpakt in een zinderende whodunnit en met een aangename dosis humor toont Mamet een gitzwarte microkosmos waarin mensen vast blijven houden aan een systeem dat hen vernietigt. Mamet schrijft het stuk in 1982 als de Westerse wereld aan de vooravond staat van een decennia durende neoliberale golf.

Inmiddels, 43 jaar later, is het neoliberale, Angelsaksische, competitieve samenlevingsmodel een vanzelfsprekendheid geworden. Het is een model waarin een winnaarsmentaliteit hoger wordt gewaardeerd dan plezier in het spel, waarin ambitie belangrijker wordt geacht dan dagdromen, waarin egoïsme wordt beschouwd als een voorwaarde voor een succesvol leven en waarin altruïsme gezien wordt als een zwakte. Zo’n wereld baart ongelukkige kinderen. Het is die wereld die Mamet in 1982 als een dystopisch toekomstbeeld beschrijft in Glengarry Glen Ross.

lees verder

Speelt Glengarry Glen Ross zich af in Amerika anno 1982, BV Vastgoed (de vertaling/bewerking van Jibbe Willems) speelt zich af in het Nederland van nu. De makelaars lunchen met wethouders, ze betalen voor informatie zoals wijzigende bestemmingsplannen, ze zijn op zoek naar mazen in wet- en regelgeving om hun deals te kunnen sluiten. Maar BV Vastgoed gaat niet over makelaars, het gaat over ons. Het stuk laat zien welk gedrag zich manifesteert als collega’s verworden tot concurrenten. Het toont hoe de drang naar geld corrumpeert en hoe die corruptie wordt goedgepraat omdat ze voortkomt uit eigenbelang. Werkgevers bedriegen werknemers onder de sluier van beloftes en dromen en dwingen die werknemers tegelijkertijd elkaar te bedriegen om die dromen waar te kunnen maken. Wie niet wil verliezen zal moeten winnen, tegen welke prijs dan ook. Daarover gaat BV Vastgoed.

Geperverteerd door de constante noodzaak hun collega’s te verslaan zijn de personages in BV Vastgoed experts geworden in manipulatie. Hun wereld is er een waarin taal niet meer vertrouwd kan worden als een middel om een eerlijke uitwisseling van gedachten vorm te geven. Alles wat ze zeggen is bedoeld om de ander te manipuleren teneinde er zelf beter van te worden. Ze hebben geen oog meer voor ouderwetse waarden als collegialiteit, eerlijkheid, moraal. Evenmin hebben ze een visie voor de toekomst anders dan het vergaren van geld dat ze ten onrechte associëren met vrijheid. Achter hun powertaal schuilen eenzaamheid, machteloosheid en leegte. Ze bedriegen klanten en ze bedriegen elkaar. Maar in eerste instantie bedriegen ze zichzelf. Zelf zijn ze het grootste slachtoffer van hun eigen bedrog. Mamets personages zijn dader en slachtoffer tegelijkertijd. Hij demoniseert zijn karakters niet als criminelen, maar sentimentaliseert ze ook niet als slachtoffers. Alles wat ze doen, al is het nog zo immoreel, wordt hun opgelegd door het systeem dat ze zelf in stand houden. 

De voorstelling BV Vastgoed duurt 120 minuten zonder pauze.

Scènebeelden

Rolverdeling / credits

Michel Levene - Mark Rietman
Ricky Roma - Wendell Jaspers
Jennifer Williams - Hanne Arendzen              
David Moss - Rogier in ’t Hout
Sjors Arends - Luka Kluskens/Myrthe Huber
Jimmy Lingk - Ozan Aydogan
Rechercheur Baylen - Michel Sluysmans/Paul Slangen

Het personage Sjors Arends wordt tijdens de première en het eerste deel van de tournee gespeeld door Luka Kluskens. Myrthe Huber speelt de rol tijdens de rest van de tournee. Het personage Baylen wordt afwisselend gespeeld door Michel Sluysmans en Paul Slangen. Tijdens de première wordt Baylen gespeeld door Paul Slangen.

tekst David Mamet vertaling Jibbe Willems regie Michel Sluysmans scenografie/decorontwerp Michiel Voet lichtontwerp Bart van den Heuvel kostuumontwerp Sabine Snijders muziekontwerp Elisabeth De Loore video ontwerp Anouk Steenbakkers dramaturgie Paul Slangen regie-assistentie Jolien de Haas technisch producent Glenn Neyndorff techniek Goos van den Berg, Kenneth Hoven, Pepijn Stutterheim, Berne de Vries, Yared van der Zijde productie Tom Berghmans scènebeelden Ben van Duin met dank aan Max van Berlo en Arnout Groen

Deze productie werd geautoriseerd door ALMO, Royal House – Cormansstraat 34, 2600 Berchem, België. In opdracht van A3 Artists Agency, 350 Fifth Avenue, Suite 38 New York, NY 10118. Alle vragen over dit toneelwerk in België, Nederland en Vlaamstalig Luxemburg worden aan ALMO gesteld. Alle andere aanvragen moeten naar Artists Agency. 

Video-inleiding

In de video-inleiding vertellen de makers en acteurs over de totstandkoming van BV Vastgoed. Met Michel Sluysmans (regie), Rogier in ’t Hout en Hanne Arendzen (acteurs) en Glenn Neyndorff (technisch producent).

Toneelgroep Maastricht

Toneelgroep Maastricht is één van de grote nationale toneelgezelschappen, het stadsgezelschap van Maastricht en het huisgezelschap van Theater aan het Vrijthof. Toneelgroep Maastricht wil een gezelschap zijn waar Limburg trots op is en Nederland en Vlaanderen benieuwd naar blijven.

Michel Sluysmans onderscheidde zich de afgelopen jaren als regisseur door gekende toneelklassiekers opnieuw te laten schrijven/bewerken en met behoud van de universele kracht van het origineel te vertalen naar de wereld van nu

BV Vastgoed

Toneelgroep Maastricht brengt met BV Vastgoed een hedendaagse bewerking van David Mamet’s verfilmde klassieker Glengarry Glen Ross.

Op het makelaarskantoor BV Vastgoed worden de medewerkers door de directie onderworpen aan een verkoopwedstrijd. De twee beste verkopers krijgen een bonus, de rest wordt ontslagen. Dit zorgt ervoor dat er een strijd ontstaat waarin alleen de sterkste overleeft. In scherpe, geestige dialogen schetst Mamet een wanhopige arena van mensen die worden gedwongen winnaars te zijn ten koste van verliezers. Het toneelstuk werd bekroond met de Pulitzer Prize en ontving lovende recensies.

lees verder

Na de theaterhits Augustus: Oklahoma (2024) en De Kersentuin (2023) regisseert Michel Sluysmans opnieuw een moderne interpretatie van een bekende toneelklassieker. Mamet schreef zijn stuk in 1982, aan het begin van het neoliberale tijdperk. Meer dan 40 jaar later loopt dat tijdperk op zijn laatste benen. In de gloednieuwe vertaling van Jibbe Willems wordt BV Vastgoed een hilarisch en droefgeestig portret van mensen die vastzitten in een wereld die ze zelf hebben helpen creëren. Een eenzame wereld die draait om geld, een lege wereld waarin egoïsme wordt beschouwd als een voorwaarde voor succes en altruïsme als een zwakte. Want wie niet eet, die wordt gegeten.Première zondag 9 maart 2025, Theater aan het Vrijthof, MaastrichtTournee 9 maart t/m 29 mei 2025

 

BV Vastgoed

Van David Mamet

Meeslepende komedie over geld, bedrog en wanhoop
vr 7 mrt ’25 - do 29 mei ’25